Har du någonsin funderat på vem du är om man googlar ditt namn?

Jag vet att det blir allt vanligare att folk googlar upp varandra av olika anledningar.

Den som går igenom din arbetsansökan.

"Den där" intressanta personen du träffade ute igår.

Gammal flickvän / pojkvän som undrar hur det gått.

Gamla klass / arbetskamrater, ja det finns många anledningar att googla upp någon.

Internet har gett oss friheten att uttrycka oss

Internet har gett oss enorma möjligheter att sprida våra budskap och kommunicera med varandra, men samtidigt finns det som vi kallar för näthat, det blir med andra ord allt viktigare att vara transparant emot dom man möter då rycktesspridning sker mycket snabbare idag än någonsin!

Hur som helst, hur man uppfattas på nätet blir allt viktigare för både företag och privatpersoner.

Det har skrivits en del i ämnet, Nikke LindqvistNikke Lindqvist har nämnt detta, ehandel.seehandel.se och Simon SundénSimon Sundén har skrivit om det (otroligt lika bloggposter om man frågar mig).

Vad skriver folk om mig då?

Jag har i en tidigare bloggpost beskrivit hur man använder Google för omvärldsbevakning, om man läser det jag skrivit där kan man enkelt sätta upp regler för sin "Google alerts" så att man får ett mail så fort Google hittat ert namn (företagsnamn) på en webbsida.

Dock, innan man gör detta bör man se hur träffresultatet ser ut idag.

Glöm inte att stänga av personligt sök

Google har som standard sen ett par år sen "personligt sök" påslaget som standard. För att inte få ett missvisande resultat bör ni stänga av detta eller rensa era cookies innan ni gör en namnsökning för ert namn, hur man stänger av detta kan ni läsa härhär.

Gör sedan en sökning på ert namn och se om ni gillar vad ni ser...

Glöm dock inte att Google har idag anpassade sökresultat även på vart ni befinner er fysiskt (geografisk position), språkinställningar, sökdomän (.se, .com), samt på vilken typ av aparat ni använder, dvs "mobil", "smartphone/ surfplatta" eller "dator", ja, jag har säkert missat något, men jag vill bara illustrera att det är många parametrar som påverkar just det resultatet som ni får.

Vad gör jag om jag inte gillar det jag ser?

Ah, här kommer vi till den svåra biten, det är nämligen så att situationen är olika från fall till fall, om man är bolag eller privatperson samt har man förtjänat den dåliga publiciteten?

Jag tänker i alla fall bara ta upp ett par generella riktlinjer.

  1. Var ödmjuk. Gå inte och hota med stämmningar och dy.l bara för att de skrivit något negativt om er på Internet, detta kan resultera i ännu mer negativ publicitet, det finns en del kända Svenska fall där stämmningar har orsakat mängder med negativa bloggposter, något som är svårt att "tvätta bort".
  2. Bemöt negativ kritik med konstruktiva kommentarer. Varför är dom sura på dig? har det funnits ett missförstånd? Har ni gjort fel? Att bemöta en negativ kritik på ett konstruktivt sätt kan vända på det hela och även skapa en del "goodwill" åt er, något som är ovärderligt.
  3. Använd er av Sociala medier. Tänker inte gå djupare i detta, utan läs Simons och Ehandel.se's bloggposter i ämnet.
  4. Använd ert namn där ni vill synas. Om ni syns på ställen där ni inte vill synas, "späd då ut" resultatet med att skriva och synas på ställen som ni faktiskt vill bli associerade med.
  5. Sist men inte minst - Be vänligt om att det tar bort er från sidan. Men kom ihåg, kom inte med hot eller var otrevlig, detta kan bara leda till att ännu mer negativt skrivs om er.
Ja, det är inte alltid detta fungerar, och det kan både vara tufft och tidskrävande att se efter sitt eget namn, det kan faktiskt vara så att det är en oerhört stark sida som skrivit om er, och då skall man helst bemöta kritiken konstruktivt.
Det kan även vara en liten teknisk detalj som kan sitta i vägen.
Hur som helst, hoppas detta hjälper någon.
/Cristian