webbsidorIdag är det många bolag som erbjuder synlighet i sökmotorernas träfflistor, vissa mer etiska än andra, och idag är det inte ovanligt att man bara behöver betala för topp 10 placeringar i t.ex Google. Dock pratar de sällan om CTR, dvs hur många som klickar på en länk i träfflistorna.

Sen finns det även många bolag som erbjuder snygga flashiga webbsiter. Dock har dessa aktörer sällan kunskaper om användarvänlighet och SEO

Jag skulle säga att allt detta är viktigt, men dock finns det en sak som är ännu viktigare, nämligen, vad har webbplatsen för mål?

Ställ er själva dessa 3 frågor:

Vad har placeringarna för värde om ingen klickar på min länk?

vad har all trafik för värde om ingen konverterar, dvs, blir kund / intressent eller vilket mål vi nu har?

Vad har en snygg design för värde om ingen hittar den?

Vad har en webbplats för värde om det inte finns någon CTA, en call to action eller om alla lämnar webbplatsen innan de hinner läsa?

Jag skulle i alla fall ha svarat "inte mycket" på alla dessa frågor. När man ser sakerna från detta perspektiv inser man snabbt att för att lyckas idag så krävs det mycket mer än bara en topp 10 placering eller en jättefin sida.

Det krävs en bra föranalys, tydliga mål och en sida med tydlig navigation och klara budskap som leder era besökare till era mål. Sedan krävs det en ordentlig uppföljning och att man kontinuerligt följer sin trafik.

Vart kommer dom ifrån? vilka är våra kunder? Hur använder våra kunder Internet?

Idag är inte sökmotorerna det ända sättet att locka trafik, många webbplatser får den mesta av sin trafik från sociala medier såsom facebook.

Jag tror att det är viktigt att göra ett ordentligt arbete idag innan man börjar arbeta med sin site, och att man kombinerar SEO, sociala medier, användarvänlighet och en snygg design om man skall lyckas.

Vi lever idag med ena foten i den digitala världen och den andra i den verkliga, och vi får aldrig glömma att våra beteenden på dessa världar påverkar varandra.