Jag läste nyligen i recobloggen om att man tydligen kan köpa bort negativa rejts hos rejtaman tydligen kan köpa bort negativa rejts hos rejta.

Jag har även själv sett att negativa rejts har fallit bort ifrån den siten.

Jag har mailat rejta för en kommentar om detta, mest för att få reda om detta är sant!

Jag kan personligen tycka att det är fel att ta betalt för att ta bort negativa omdömmen, dock tycker jag att varje bolag bör få en chans att kommentera på ett negativt omdöme och kompensera en missnöjd kund.

Det kan faktist vara lite farligt att låta användare kommentera ett bolag då vissa personer kan vara hämndlystna och svåra att ha att göra med.

Dock är det bra med sakliga omdömen som kan hjälpa en att ta ett beslut, och denna balans slås fel när man säljer "borttagning av omdöme" som produkt, och därför blir tjänsten ej trovärdig för mig som konsument.

Dock är jag lite kritisk emot dessa siter över lag, det finns vissa krav som jag anser måste uppfyllas för att jag skall kunna anse dem vara trovärdiga.

Det måste finnas någon funktion som kollar att man inte postar med massa olika namn från samma dator.

Ip-adresser är en grej, men många sitter idag på arbetsplatser och delar ip.

Cookies kan raderas och en person kan posta från flera fysiska nätverk.

Poxy kan användas för att dölja sin IP, ja det finns 1000 olika sätt att luras, om man vill, så det ända system som jag skulle lita på är ett som kopplar din post till en fysisk person, tillåter man anonyma omdömen så kan man lura sig förbi systemet, om man vill.

Företag som omnämns bör få ett mail per automatik, så att de kan besvara negativ kritik och tacka positiv.

Vad finns det för funktioner som förhindrar att konkurrenter skriver negativ obefogad kritik?

Jag väntar nu tålmodigt på rejtas svar på mitt mail, det skall bli intressant att se vad de svarar.

/Cristian

Uppdatering!

Hittade dennadenna på recos blogg, bra där reco!

Uppdatering 2!

Jag har nu fått svar från Rejta
Hej,

Nej, det är inte möjligt att köpa bort negativa omdömen på Rejta.
Den länk du hänvisar till besvarade vi med
detta: http://blogg.rejta.se/2010/04/rejta-se-och-omdomen-pa-natet/http://blogg.rejta.se/2010/04/rejta-se-och-omdomen-pa-natet/
Det problem vi nämnde då med att det fanns ett antal företag som inte kunder rejtas
på grund av att man tidigare haft en opt-out är löst och dessa företag kan nu rejtas.
Vi tar bort omdömen om de uppenbart bryter mot lagen eller våra riktlinjer
(http://www.rejta.se/villkorhttp://www.rejta.se/villkor , se rubriken -Kommentarer-).
Här kan du läsa mer om hur Rejta fungerar:
http://blogg.rejta.se/2011/01/hur-funkar-rejta-egentligen-2/http://blogg.rejta.se/2011/01/hur-funkar-rejta-egentligen-2/ 

Med vänlig hälsning

xxxxxxx xxxxxxxxx
Kundservice
Eniro Sverige AB
Tel: 020-615 xxx
Fax: 020-715 xxx
E-post via webbformulär: www.eniro.se/kontakt/foretagwww.eniro.se/kontakt/foretag

Eniro Sverige Online AB har den 1 november 2009 bytt namn till Eniro Sverige AB och övertagit verksamheten för tryckta kataloger från Eniro Gula Sidorna AB.
Jag kan bara säga att jag är nöjd med svaret från Rejta!

Sen skall även Rejta ha ett stort plus av mig för att de faktiskt tog sig tiden att svara på min fråga!

Dock kvarstår faktum att det har tagits bort "rejts" som jag anser bör ha vart kvar.

För att svara på min egen fråga, vilken av dessa som man kan lita på, så är svaret enkelt.

Titta på båda siterna, och ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt, man skall alltid vara kritisk mot allt som skrivs på nätet, som med all annan information.

/Cristian