Hej alla läsare!

Nu lite lagom inför nyår och efter mitt snack med Robert och Mattias så funderade jag lite på "Hur vill vi att sök skall utvecklas under kommande året?" och "Vad tror jag kommer att hända?"

Vad bör hända?

De trender som jag har observerat tyder på att vi bör försöka gå ifrån att bara koncentrera oss på att arbeta med SEO, Sponsrade länkar, design och Sociala media som separata ting, det ena behöver inte utesluta det andra av den enkla anledningen att allt detta är nära förknippat med varandra.

Våra målgrupper är mer och mer aktiva på Internet, sen är det givetvist branchspecifikt för olika brancher och mål för hur vi skall arbeta med våra kunder.

Jag har även observerat ökat antal bestraffningar av Google i sitt index, och även några som inte förtjänar att hamna i filtrerna har jag stött på, trots att jag har läst att det skall vara enklare att spamma sig upp idag.

Drömscenariot

Cristian Herreras vision om InternetMarknadsföringens framtid.
2011 - Cristian Herreras vision om InternetMarknadsföringens framtid.

Då branchen bör ha börjat mogna vid det här laget så bör det ske en naturlig utgallring av de mindre seriösa aktörerna för att ge utrymme för de som verkligen vill hjälpa sina kunde på ett bra sett.

Kundens behov i fokus!

Istället för att tjata sönder kunder om vilka sökord de måste synas på och hur mycket länkar de måste pumpa in så bör vi fokusera på

kundens långsiktiga mål, vad vill kund? Expandera? Hitta nya kundgrupper? Säkra sin position?

Utifrån detta bör vi ta fram en samlad strategi där sök, sociala media, sponsrade länkar och designers sammarbetar för att nå målet, tillsammans tar man fram en långsiktig strategi.

Samma lösning passar inte alla!

Något som vi även måste bli bättre på är att helt enkelt inse att det inte finns någon univeralmedicin, alla kunder har unika behov, olika målgrupper som finns på olika delar av internet samt beter sig olika.

ex, vill du komma åt en social branch som t.ex gym, dyk-klubbar, partyställen ja då är facebook kanske en kanal man skall titta närmare på medans denna kanal kanske inte är lika självklar som för t.ex snickare, eller så kanske man kan arbeta med facebook på olika sätt, de sociala brancherna med FB-sidor och snickaren med riktade annonser?

Allt detta skall ramla ut ur en ordentlig analys som skall ligga till grund för resten av arbetet.

Efter en tid gör man en utvärdering, tittar på trafikdata, konverteringsgrad eller vad som nu är intressant i detta fall och slipar vidare på strategin.

Detta är som vi bör arbeta, dock kostar det en del..

Vad tror jag kommer att hända?

Tyvärr så är det så att så länge man kan tjäna stora pengar på att spamma och så länge det fungerar så kommer det inte att finnas utrymme för att arbeta på detta sätt. Vi kan helt enkelt inte konkurera med priserna för detta och dessutom så tror alla att de kan själva.

Idag kan varenda kotte SEO!

Ser man sig omkring på webben idag så påstår varenda kotte som har skrivit en rad HTML i sitt liv sig för SEO expert, och anledningen till detta är rätt enkel: Det finns inga magiska tricks och det fungerar fortfarande att spamma sig upp i index.

Nya SEO experter verkar finnas i varje hörn jag tittar mot och den ena säljer ut sig billigare än den andra, och i andra ändan har vi de stora aktörerna som aggressivt ger sig på varje marknad de kan hitta för att prata om länkar och placeringar, något som är lockande för de flesta, lite jobb "garanterat" resultat.

Det är svårt att vara seriös idag.

Tyvärr ligger det till så att många har helt enkelt inte råd att betala för den tiden det tar att göra upp en ordentlig strategi och analyser runt detta och på detta så är det många som än idag inte förstår sig på Internet än.

Folk har börjat få upp ögonen för potentialen i att marknadsföra sig på Internet men många förstår inte hur många timmar det tar att arbeta med det långsiktigt.

Det är svårt att förutspå 2011

Då vi både ser att sociala media och SEO flyter allt mer ihop, ja enligt många så kommer SEO att dö ut i föremån för just Sociala media, och i andra sidan så ser vi att antalet "SEO experter" bara ökar så kan jag inte ge någon vidare prognos för 2011, det kan gå exakt hur som helst men jag tror inte att detta är året då vi alla får ett helhetstänk, fast jag tror nog att vissa kommer att få upp ögonen.

Det kommer att bli ett spännande år!

Gott Nytt år till alla, om jag inte hinner skriva något mer.

/Cristian Herrera