Brud med laptopAlla som känner mig och som har följt mig ett tag vet att jag brukar svara på frågor på googles forum för webbansvariga.

Detta gör jag utan betalning och det ända jag får ut utav det är en inblick i vad som händer med SERPen just nu.

Det brukar vara rätt trevligt att svara på frågor, men ibland...

Jag brukar tycka att det är rätt trevligt att svara på dessa frågor, jag har hitta lite roliga paradoxer och desutom lärt mig en hel del om hur Google fungerar genom detta, men ibland så tröttnar man på att ge folk gratis support, och det handlar mestadels om attityder.

Det finns vissa beteenden som jag finner helt oacceptabla, och dessa gör att jag helt tappar lusten att hjälpa andra. Dock måste jag säga att det finns många som beter sig bra där ute med, men de som verkar vara värst är dom som försöker tjäna pengar på sina siter i form av affiliates och liknande, rena skräpsidor i mina ögon, de människorna har oftast andra problem än vad som man kan hjälpa till med gratis, vill de ha experthjälp tycker jag att de kan få betala för sig med.

Vad skall jag tänka på när jag ställer en fråga då?

Väldigt enkelt, bemöt folk med respekt och ge all vettig information så kommer det nog ett svar skall du se. Men just nu tänkte jag ta upp ett par enkla regler och anledningar.

  1. Sök innan du frågar! Ofta finner ni svaret sjäva via en annan tråd på forumet, det finns säkert andra som har haft samma problem själva och det är jobbigt att svara på samma fråga om och om igen.
  2. Skicka med information om vilken site det handlar om! Det finns inga generella svar och alla siter är annorlunda, Servermiljö, Publiceringsverktyg, webbhotell, ja allt spelar roll och oftast så måste den som svarar kunna se hur siten ser ut för att kunna ge ett vettigt svar, annars kan man bara gissa.
  3. Beskriv vad ni vill göra, inte bara hur! Det finns minst 1000 olika lösningar på ett problem, och sannolikheten att någon löst just ert problem innan är ganska stort, Dock, om ni vill ha en ny inriktning på en lösning, beskriv gärna varför, det är mer sannolikt att ni får ett svar om de som svarar kan se nyttan och engagera sig i problemet.
  4. Berskriv problemet redan i titeln! Det finns knappt något värre eller mer tidskrävande än folk som endast skriver "hjälp snälla!!!" eller "HJÄÄLP!!!" dessa titlar är totalt värdelösa och det är större chans at de inte ens blir lästa, Beskriv helre problemet redan i titeln så att man snabbt kan sorter välja de frågor som man vet att man kan svara på.
  5. Håll en god respektfull, icke krävande ton när ni ställer era frågor! Jag personligen avskyr folk som kräver svar på ett forum där volontärer svarar, varför skall just du vara viktigare än någon annan? En annan sak som jag avskyr är när en frågeställare tigger på ett forum, som "SNÄÄÄLAAAAA, HÄÄÄLP!", "det är kritiskt för mina affärer att jag ligger på första sidan!!" ok, jag skiter fullständigt i dina affärer, om det nu är så kritiskt, betala då en konsult som kan ägna tid åt just ert problem, varför skall jag lägga ner tid gratis för att ni skall tjäna pengar, när ni inte ens kan vara respektfulla mot dom som hjälper er? Vi som svarar på era frågor måste äta vi med, och ett "SNÄLLA!!!" betalar inte hyran!

Nu är det så att jag gillar att svara på frågor, vissa kan ge en liten utmaning, men det minsta jag förväntar mig ifrån de man hjälper är lite respekt. Många jag har hjälpt har vart tacksamma, men vissa har haft en enormt arrogant ton och ibland har jag haft lust att sluta hjälpa folk, bara för dessa personer som inte har lärt sig hur man beter sig socialt på Internet.

Ett exempel som fick mig riktigt förbannad var sist nu när en känd Internetprofil ställde en fråga med en väldigt krävande ton.

Jag svarade så gott jag kunde, och gav ett gott svar, eller i alla fall ett par hinter, och svaret jag fick var extremt arrogant och jag fick intrycket av att han rent utav idiotföklarade mig, och dessutom, om man läser ordentligt inser man rätt snabbt att han inte ens har förstått mitt svar, och snälla, bara för att man inte förstår ett svar behöver man inte vara otrevlig...lite ödmjuk kan man faktiskt vara.

Din och min åsikt är egentligen irrelevant!

Något många inte verkar inse är att vad vi anser om våra siter är egentligen helt irrelevant, i alla fall när det gäller Googles träfflistor. Det är ofta som jag läser att folk anser att deras sidor förtjänar vara på första sidan på mycket konkurrensutsatta begrepp, men vilka är vi att bedömma att just våra sidor är mest relevanta?

Det är Googles algorithmer som avgör vad som skall toppa listorna, det vi kan göra är att följa riktlinjerna och skriva bra sidor, tekniskt och innehållsmässigt, det är så vi skapar en bättre webb, för alla!