Alla vi som har bolag av något slag har råkat ut för dom på ett eller annat sätt.

Dom är trevliga, oftast rätt unga och har mycket energi.. just det telefonförsäljarna!

Egentligen har jag inget emot telefonförsäljning

Men... Tyvärr är det många därute som bara försöker lura oss, t.ex katalogbluffare och annat löst folk som antingen försöker lura oss att signa genom att lägga ord i munnen, bekräfta sina uppgifter eller helt enkelt bara snacka en full med lögner som t.ex att man kommer att tappa all synlighet på Internet, som t,ex Google om man inte betalar.

Tyvärr har vi ingen ångerrätt

Tyvärr så är det så att om vi väl sagt "ja" så har vi ingen rätt att ångra oss, och tyvärr så kan en säljare ofta tolka ett kenske eller vad som helst som ett ja.

Ett annat vanligt trick är att de först försöker få en att tacka ja till "stora paketet", men när man säger nej så tar dom det som ett accept på det "lilla".

"Bluffförsäljarna förstör för nya företag"

Det som jag ändå tycker är mest synd är att alla dessa bluffare förstör för nya små företag, som är seriösa.

Telefonen är ett bra och billigt sätt att nå ut, och för många nystartade som inte har någon marknadsföringsbudget det ända sättet att försöka ragga sina första kunder.

Senast idag..

Träffade jag en ung kille som sålde telefonabonemang, jag säger dock inte för vilket bolag, men han var riktigt hungrig på att få sitt sälj.

Hur som helst, när han fick höra att jag driver eget började han prata om hur bra det var med telefonförsäljning och att man helst skulle binda kunder till abonemang som ej gick att ta sig ur. Det som dock äcklade mig mest var när han började prata om just att företagare ej har någon ångerrätt och hur enkelt det är att lura någon till att signa.

Detta fick mig att må dåligt t.o.m, hur kan man vilja lura småföretagare som har det så svårt ändå?

Så, vad göra?

Ja, detta är en svår fråga att svara på, och jag själv har den turen att skojjare unviker mig, men min flickvän, som också driver ett bolag och som vill tro det bästa om alla har jag fått hjälpa ett x antal gånger, hon har lärt sig nu att aldrig säga ja, men jag har fått prata med ett par försäljningschefer som har löst kontraktet efter det att jag argumenterat med dom ett tag.

Så vad man kan göra, förutom att bara slänga på luren är:

  • Tacka aldrig ja till något som du inte är absolut säker på.
  • Om det är intressant, se om ni kan få ett möte, där säljaren kan svara på alla frågor i lugn och ro, samt presentera sin produkt i mera detalj.
  • Var inte rädd för att ställa frågor och eller ifrågasätta tjänsten / produkten.
  • Lägg aldrig på luren om ni inte är säker på att ni inte köpt något, se till med att vara klar med att ni ej beställt något av dem, om det inte är så att ni faktiskt vill signa
Är det någon som har fler tips om hur man hanterar detta, skriv gärna en rad nere bland kommentarerna.
/Cristian